Niedobór żelaza. Co warto wiedzieć?

Żelazo jest niezbędnym pierwiastkiem śladowym, który jest budulcem hemoglobiny, jednostki strukturalnej komórki erytrocytów, która jest odpowiedzialna za transport tlenu w całym organizmie.

Żelazo bierze również udział w metabolizmie i neutralizacji toksycznych produktów przemiany materii, przemianie cholesterolu; uczestniczy w układzie odpornościowym i przemianie kalorii w energię.

Żelazo dostaje się do organizmu z pożywienia – jest wchłaniane w jelitach. Główne naturalne źródła minerału: czerwone mięso, wątróbka, ostrygi, jajka, orzechy, rośliny strączkowe, jabłka, banany, figi, rodzynki. Ważne jest, aby jednocześnie uzupełniać organizm witaminą C (ciemne jagody, owoce cytrusowe, szpinak) oraz B12 (ryby i owoce morza) – w ten sposób żelazo jest lepiej przyswajalne.

Dzienne spożycie żelaza zmienia się w różnych okresach życia:

  •         dzieci – 5-15 mg;
  •         mężczyźni – 10 mg;
  •         kobiety – 15 mg;
  •         w czasie ciąży i laktacji – 20 mg.

Niedobór żelaza wpływa na wygląd i ogólną kondycję. Jedną z konsekwencji niedoboru żelaza jest rozwój anemii, inaczej niedokrwistości, stanu, w którym szpik kostny nie może dostarczyć wystarczającej ilości czerwonych krwinek do krwiobiegu z powodu braku materiału budulcowego.

Niedokrwistość z niedoboru żelaza jest typowa dla niektórych okresów życia człowieka, kiedy trzeba zwrócić uwagę na terminową identyfikację problemów i rozpocząć suplementację żelaza:

  •         Wcześniaki;
  •         w pierwszym kwartale życia dziecka – od 6 miesięcy do 2 lat oraz w okresie dojrzewania;
  •         podczas ciąży;
  •         po porodzie;
  •         w podeszłym wieku.

Objawy rozwoju niedokrwistości z niedoboru żelaza: bladość skóry i błon śluzowych, tachykardia, ogólne osłabienie, zawroty głowy i omdlenia, bóle głowy, osłabienie mięśni, słaba tolerancja na wysiłek fizyczny, senność, ciągłe zmęczenie, zmniejszony apetyt, pragnienie.

Diagnostyka laboratoryjna służy do określenia niedoboru żelaza. Badania określają:

  •         poziomy żelaza w surowicy;
  •         zawartość ferrytyny (transporter żelaza);
  •         Zawartość TIBC – zdolność wiązania żelaza w surowicy.

Niedobór żelaza można wyeliminować:

  •         odpowiednią dietą;
  •         stosowaniem kompleksów witaminowych i suplementów diety;
  •         przyjmowaniem suplementów żelaza.

W każdym przypadku należy zasięgnąć porady lekarza, ponieważ tylko on może określić prawidłowy sposób uzupełnienia niedoborów żelaza.

Zapisz się na wizytę

    © 2021 Twój lekarz — сentrum medyczne Warszawa