Mięśnie intymne również wymagają treningu

Mięśnie dna miednicy są stale narażone na duże obciążenie, zwłaszcza u kobiet. Największy wpływ na ich stan mają ciąża i poród.  Rolę odgrywają poszczególne czynniki: zmiany w tkance łącznej spowodowane zmianami hormonalnymi, bezpośredni nacisk ciężaru płodu, macicy i błon, zaparcia w ciąży, nadmierne rozciągnięcie i uraz podczas porodu, obciążenie mięśni, które nie powróciły do swojego stanu po porodzie dziecka – noworodka trzeba dużo nosić na rękach, często w niewygodnych pozycjach. Kobieta jest zmuszona odkładać wizyty w toalecie, co również przyczynia się do pogorszenia stanu zdrowia mięśni intymnych.

Konsekwencje mogą być bardzo różne: nietrzymanie moczu i kału, wypadanie narządów, bolesne współżycie, częste infekcje, przewlekłe infekcje, brak orgazmu.

Z reguły, kobieta otrzymuje dużo uwagi ze strony lekarzy podczas ciąży i porodu, natomiast po porodzie uwaga lekarzy spada do zera. A sama kobieta jest pochłonięta obowiązkami związanymi z opieką nad dzieckiem i nie ma możliwości szukać pomocy medycznej.

Ale rozwiązanie jest. Istnieją proste ćwiczenia na odbudowę mięśni dna miednicy, które można wykonywać w domu i które nie wymagają wiele czasu czy specjalnych umiejętności – wystarczy pięć minut treningu:

  •         Wciągnij mięśnie dna miednicy i policz do 5, nigdy nie wstrzymuj oddechu. Następnie rozluźnij mięśnie, znowu licząc do 5. Powtórz 10 razy. Najlepiej zrób 3 próby. Stopniowo wydłużaj czas napięcia mięśni.
  •         Zawsze napinaj mięśnie dna miednicy, kiedy kichasz, podnosisz ciężary, wstajesz, śmiejesz się.
  •         Wykonuj ćwiczenia z różnych pozycji wyjściowych – stojąc, siedząc w pozycji „lotosu”, leżąc na brzuchu, z przysiadu z rękami na kolanach.
  •         Wykonuj szybkie uciskanie i relaksację 25-50 razy w serii.
  •         Usiądź na podłodze, wyprostuj nogi i „chodź na pośladkach” w tę iz powrotem.

Należy pamiętać, że podczas oddawania moczu nie można ćwiczyć – w żadnym wypadku nie przerwiemy wypływu moczu, w przeciwnym razie doprowadzi to do dysfunkcji mięśni pęcherza i nasilonych problemów.

Kiedy nie ćwiczyć:

  •         we wczesnym okresie pooperacyjnym;
  •   w obecności infekcji i stanów zapalnych narządów płciowych i w ich pobliżu;
  •         z erozją szyjki macicy;
  •         z żylakami miednicy małej;
  •         w czasie ciąży – ze zwiększonym napięciem macicy.

Często zaleca się używanie specjalnych maszyn do ćwiczeń. Jednak przed ich użyciem odwiedź ginekologa, aby zapobiec kontuzjom i wybrać odpowiedni gadżet. Lepiej zacząć od prostych ćwiczeń.

Zapisz się na wizytę

    © 2021 Centrum medyczne Warszawa — «Twój Lekarz w Warszawie»