Wrogowie i przyjaciele stawów na talerzu

Jesteśmy tym co jemy. Dzisiaj porozmawiamy o tym, które produkty naszej diety szkodzą stawom, a które pomagają im zachować zdrowie i aktywność.

Według ekspertów najbardziej szkodliwymi produktami dla stawów są:

  1. Wędzonki, ryby, fast foody, chipsy, konserwy, grzanki i przekąski o różnych smakach. Wszystkie te produkty zawierają dużą ilość soli, cukru, konserwantów, wzmacniaczy smaku, dodatków. Wysoka zawartość takich składników prowadzi do zatrzymywania płynów w organizmie, przyrostu masy ciała – w wyniku bezpośredniego obciążenia stawów. Ze względu na to, że ciecz jest zatrzymywana, nie zmienia się przez długi czas, pozostaje w naturalnym środowisku organizmu – w workach stawowych gromadzą się produkty przemiany materii, które mają na nie bezpośredni destrukcyjny wpływ;
  2. Tłuste mięsa i napoje gazowane zawierają dużą ilość fosforanów, które wypłukują wapń z kości i całego organizmu, pomagając zwiększyć jego wydalanie z moczem. Sole fosforanowe odkładają się bezpośrednio w stawach i powodują wczesny rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów;
  3. Wysokokaloryczne potrawy, wypieki, słodycze zwiększają wagę, zwiększając tym samym obciążenie stawów. Te pokarmy również zakłócają metabolizm glukozy, powodując cukrzycę i upośledzoną tolerancję glukozy. W takim przypadku procesy aktualizacji są spowolnione lub zatrzymane.

Jesteśmy tym co jemy. Dzisiaj porozmawiamy o tym, które produkty naszej diety szkodzą stawom, a które pomagają im zachować zdrowie i aktywność.

Według ekspertów najbardziej szkodliwymi produktami dla stawów są:

  1. wędzonki, ryby, fast foody, chipsy, konserwy, grzanki i przekąski o różnych smakach. Wszystkie te produkty zawierają dużą ilość soli, cukru, konserwantów, wzmacniaczy smaku, dodatków. Wysoka zawartość takich składników prowadzi do zatrzymywania płynów w organizmie, przyrostu masy ciała – w wyniku bezpośredniego obciążenia stawów. Ze względu na to, że ciecz jest zatrzymywana, nie zmienia się przez długi czas, pozostaje w naturalnym środowisku organizmu – w workach stawowych gromadzą się produkty przemiany materii, które mają na nie bezpośredni destrukcyjny wpływ;
  2. tłuste mięsa i napoje gazowane zawierają dużą ilość fosforanów, które wypłukują wapń z kości i całego organizmu, pomagając zwiększyć jego wydalanie z moczem. Sole fosforanowe odkładają się bezpośrednio w stawach i powodują wczesny rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów;
  3. wysokokaloryczne potrawy, wypieki, słodycze zwiększają wagę, zwiększając tym samym obciążenie stawów. Te pokarmy również zakłócają metabolizm glukozy, powodując cukrzycę i upośledzoną tolerancję glukozy. W takim przypadku procesy aktualizacji są spowolnione lub zatrzymane.

Aby zachować zdrowe stawy, musisz zrezygnować z niezdrowej żywności i wprowadzić do swojej diety pożyteczne:

  1. domowa galareta mięsna – zawiera naturalne proteoglikany, które smarują powierzchnie chrzęstne, poprawiając ich działanie;
  2. świeże warzywa – zawierają dużą ilość błonnika, pomagają usunąć szkodliwe substancje, poprawiają trawienie, pobudzają metabolizm – procesy metaboliczne są wydajniejsze, a zdolność odbudowy uszkodzonych tkanek pozostaje dłuższa;
  3. chude mięso: kurczak, indyk, wołowina, mięso królicze – zawierają dużą ilość użytecznego białka, które jest niezbędne do budowy tkanki łącznej stawów;
  4. produkty mleczne: mleko, twarożek, sery dojrzałe – zawierają wapń, który jest niezbędny dla zdrowych kości i stawów;
  5. witaminy C i D – przy niedoborze tych pierwiastków trudno o zdrowe stawy.

Dbaj o swoje stawy, aby zachować zdrowie, mobilność i aktywność.

Zapisz się na wizytę

    © 2022 Centrum medyczne Warszawa — «Twój Lekarz w Warszawie» | Polityka Prywatności | Polityka Cookies