„Trening” dla płuc

Tkanka płucna jest tak samo ważna jak tkanka serca. O ile większość ludzi wie, jak chronić mięsień sercowy przed czynnikami ryzyka, wzmacniać go i zapewniać długotrwałe funkcjonowanie, to niewiele jest informacji o tym, jak wzmocnić płuca.

Aby płuca mogły prawidłowo funkcjonować, konieczne jest działanie w dwóch kierunkach – zwiększenie rezerwy tkanki płucnej oraz wzmocnienie mięśni oddechowych, które z wiekiem słabną.

Aby ćwiczyć mięśnie, wykonuj następujące ćwiczenia:

  •         siedząc na krześle podnoś ręce do góry wdychając powietrze i opuszczaj ręce wydychając powietrze przez usta zlożone w rurkę;
  •         pozycja wyjściowa taka jak w ćwiczeniu powyżej, tylko przy cyklach oddechowych rozłóż ręce na boki, a następnie złóż do siebie, „przytul siebie samego”;
  •         stojąc, spleć ręce, podczas wdechu unieś je do góry, ugnij plecy, cofnij jedną nogę, podczas wydechu – wróć do pozycji wyjściowej;
  •         podczas wdechu podnieś ręce do góry, a przy wydechu opuść ręce i przykucnij;
  •         siedząc, wykonując ostre wdechy i wydechy, unoś ramiona na boki, a następnie łącz je tak, jakbyś się obejmował.

Warto te ćwiczenia wykonywać w kilku podejściach z 8-12 powtórzeniami, przerwa między ćwiczeniami to 10-15 sekund.

Jak zwiększyć rezerwę tkanki płucnej:

  •         naucz się oddychać brzuchem;
  •         technika oddychania: od 1 do 4 – zrób głęboki wdech, podczas gdy język powinien kierować się ku niebu, do 7 – wstrzymaj oddech, do 9 – zrób wydech przez usta rurką. Powtórz kilka razy;
  •         nadmuchaj balony;
  •         rzuć palenie;
  •         regularnie spaceruj szybkim tempem.

 Silne mięśnie oddechowe i tkanka płucna ułatwiają tolerowanie chorób i szybszy powrót do zdrowia.

Zapisz się na wizytę

    © 2021 Twój lekarz — сentrum medyczne Warszawa