Jak ważna jest Witamina D

Ta witamina to grupa aktywnych substancji biologicznych, które są wytwarzane w skórze i dostają się do organizmu wraz z pożywieniem.

Funkcje witaminy D:

  • metabolizm kości – zapewnia prawidłowy wzrost kości, zapobiega rozwojowi krzywicy i osteoporozy;
  • utrzymanie napięcia, normalnego skurczu i siły mięśni;
  • zwiększa i stymuluje normalne funkcjonowanie układu odpornościowego, eliminuje brak snu i chroniczne zmęczenie, zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych;
  • utrzymuje równowagę między procesami tworzenia się skrzepliny i zakrzepicy;
  • reguluje pracę tarczycy i przytarczyc, pracę nerek, jelit, reguluje pracę serca i naczyń krwionośnych.

W tej chwili udowodniono związek między niedoborem witaminy D a rozwojem różnych chorób – złośliwych nowotworów jelita, cukrzycy typu 2, otyłości, osteoporozy, chorób układu krążenia.

Trwają aktywne prace naukowe, których wyniki wskazują na możliwe skutki niedoboru witaminy D i rozwój chorób, takich jak demencja starcza, choroba Alzheimera, choroby autoimmunologiczne i zaburzenia depresyjne.

Witamina D jest syntetyzowana w skórze przez promienie ultrafioletowe, ale nawet ludzie mieszkający w regionach, w których jest dużo słonecznych dni, mają jej niedobory.

Wpływa na to wiele czynników:

  • długość fali światła: najskuteczniejsze godziny na słońcu to rano i o zachodzie słońca;
  • oryginalny kolor i wiek skóry: im starsza osoba i im ciemniejsza skóra, tym mniej witaminy D jest wytwarzane w jej organizmie;
  • stopień czystości powietrza: im bardziej zanieczyszczone, tym mniej światła słonecznego dociera do organizmu.

Niedobór witaminy D rozwija się powoli, a większość ludzi kojarzy swój stan z lenistwem lub nadmiernym zmęczeniem.

Objawy niedoboru witaminy D:

  • zwiększona kruchość kości;
  • częste przeziębienia;
  • senność;
  • wahania nastroju;
  • depresja, brak satysfakcji z życia;
  • obniżenie jakości szkliwa zębów – próchnica, wrażliwość;
  • zmniejszenie lub utrata apetytu.

Określenie niedoboru witaminy D można przeprowadzić, wykonując badanie krwi na zawartość metabolitu kalcyferolu. Zwykle jest to 30-60 ng / ml. Jeśli wartość jest poniżej 30 ng / ml, należy przystąpić do pilnego uzupełnienia niedoboru, czego nie można zrobić za pomocą dawek profilaktycznych. W takich przypadkach należy skonsultować się z lekarzem i opracować plan stopniowego nasycania organizmu witaminą.

Zapisz się na wizytę

    © 2022 Centrum medyczne Warszawa — «Twój Lekarz w Warszawie» | Polityka Prywatności | Polityka Cookies